duminică, 13 februarie 2011

Piţigoi sur ( Parus palustris )


Acest piţigoi poate fi întâlnit atât în paduri cât şi în parcuri şi grădini. Are 12 cm, este sedentar fiind vizibil în special iarna, atunci când copacii sunt lipsiţi de frunze. Piţigoiul sur vânează o varietate mare de nevertebrate dar se hrăneşte frecvent şi cu seminţe.

Abilitatea îi permite să se hrănească stând cu capul în jos, în această poziţie căutând larvele insectelor sub scoarţa copacilor. Deşi de obicei scormonesc singuri, ocazional îl putem întâlni în compania altor păsări cum ar fi piţigoiul mare, piţigoiul albastru, ţicleanul şi diferite pitulici. Glasul tipic constă într-o serie de sunete aspre, nazale, uneori precedate de un „tiu” clar. Mai scoate şi alte sunete scurte, cu rol de contact.
Identificare :  Este asemănător cu piţigoiul cenuşiu sudic, însă pata neagră nu se prelungeşte pe abdomen. Creştetul este negru lucios, iar aripile au un colorit uniform, fără pată albicioasă. Obrajii nu sunt de un alb pur. 
Răspândire: Se întâlneşte în toată Europa, în afară de regiunile nordice ale Scandinaviei.
Dimensiune: 12 cm.
Habitat: Zone de pădure. 
Cuib: în scorbura unui copac
Ouă: 8-11 albe cu semne roşii. 
Hrană: Nevertebrate, fructe şi seminţe.
 

3 comentarii:

  1. Nu ştiu unde de unde v-aţi documentat, dar eu n-am găsit niciodată (în zeci de ani de observaţii pe teren) un cuib sub formă de cupolă din vegetaţie ocupat de un piţigoi sur. Am văzut în schimb zeci de cuiburi ale sale amplasate exclusiv în scorburi. Dealtfel, ca toţi piţigoii, vrăbiile şi ciocănitorile, în fiecare noapte foloseşte o asemenea scorbură (sau crăpătură a unui zid) pentru a dormi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc pentru corectare!
      Ştiam că piţigoiul albastru îşi face cuibul în scorburi; dar de piţigoiul sur, piţigoiul mare, şi piţigoiul de brădet - ştiu că îşi fac cuibul în formă de cupolă din vegetaţie.
      Am modificat!

      Ștergere
    2. am vazut si eu acum ceva timp la mine in gradina o bufnita,era mai spre seara.Avea ochi portocalii si culoarea penelor un gri spre deschis.M-am apropiat pana sub pom la 4 metri de ea,s-a uitat cateva secunde la mine si a zburat:)

      Ștergere